Vingklippt -- ännu en person som drabbats av Liza Marklund med följe, eller????

Bild från Blue Media


Jag vill börja detta inlägg med att jag ej läst boken utan texten nedan är ett utdrag från Blue.se och jag undrar nu hur kan detta kan förekomma, kan detta vara sant??? Ja många frågor hopar sig så nu ska jag läsa även denna bok så återkommer jag med mina åsikter om boken här på bloggen.

Läs även tidigare inlägg om boken Mia Sanningen om Gömda


Vingklippt - den sanna historien om stiftelsen Paradiset

Elisabeth Hermons liv krossades 1992. Hennes livsverk gick i graven. Hennes anseende förstördes och hon fick ett psykiskt sammanbrott.
Dråpslaget mot henne utdelades av Liza Marklund som då var reporter på tidningen Expressen. Hennes källa var kvinnan som senare blev känd som Mia Eriksson i böckerna Gömda och Asyl.
Elisabeth Hermon anklagades i Expressen för att utnyttja kvinnor på flykt. Hon påstods lura kommuner på pengar som hon stoppade i egen ficka, samtidigt som kvinnorna lämnades åt sitt öde.
Hon polisanmäldes, men i den grundliga polisutredning som följde hittades inte minsta grund för anklagelserna. Trots detta har Expressen inte infört någon rättelse. Och Liza Marklund har fortsatt upprepa samma lögner i boken Asyl, som hon skrev tillsammans med Mia Eriksson. Hon har också använt samma berättelse i romanen Paradiset, som även filmatiserats.
- De har tjänat miljoner på en berättelse som de redan förstått är falsk i grunden, säger Stefan Lundström, medförfattare till boken.

I boken Vingklippt berättar Elisabeth Hermon om sitt liv, hur hon själv blev misshandlad, hotad och förföljd, men lyckades vända sin skräck till en positiv kraft. Hon byggde upp stiftelsen Trossen för att hjälpa människor i liknande situation.
Än idag lider Elisabeth av posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, delvis som en följd av det hon utsattes för utsattes för för 17 år sedan.
- Någon upprättelse för vad de gjort mot mig kan jag aldrig få, men jag tycker jag förtjänar en förklaring, säger hon.
- Jag vill förhindra att andra råkar ut för samma sak. Och jag vill skapa debatt om hur långt man kan gå i yttrandefrihetens namn.


Kommentarer
Postat av: Cecilia Beckroth

Hej! Intressant blogg du har, hamnade här efter att ha läst Monica Antonssons blogg. Jag ska läsa Vingklippt efter att jag läst färdigt Mia-sanningen om gömda. Det är en helt ny värld som plötsligt öppnar sig. Jag har läst alla böckerna om Mia, speciellt Gömda och Asyl trodde jag verkligen på. Jag tyckte mannen med de mörka ögonen var ett riktigt svin. I dag efter att ha läst boken Mia -sanningen om Gömda så känner man sig lite skamsen. Självklart måste Osama få upprättelse och resten av de som blivit så smutskastade.Vingklippt verkar också vara en bra bok. Ska köpa den nästa gång jag åker förbi affären.

Tack för en bra blogg!



Hälsningar



Cecilia Beckroth

2008-12-17 @ 15:37:00
URL: http://ceciliabeckroth.wordpress.com
Postat av: Bea

Svar på kommentaren i din blogg: Det jag också menar är att jag inte förstår hur Gömda kunnat få någon att må dåligt? Boken handlar ju om en kvinna som inte ens har det namnet egentligen, karaktärerna i boken har väl knappast heller sina riktiga namn? Om allt ska vara så himla anonymt borde väl ingen ens fatta om boken handlar om den?



Nej, jag är inte egoistisk, jag är sjutton.

2008-12-19 @ 12:07:35
URL: http://stillcrazy.blogg.se/
Postat av: Galaxa

Denna bok har fått mycket lite uppmärksamhet. Redan förra året skrev Ann Heberlein en artikel i SvD om just Vingklippt. Läs den:

988727.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/artikel988727.svd

(eller sök på "Liza Marklund har en del att förklara" om inte länken fungerar)

2009-01-13 @ 10:55:26
URL: http://et-phone-home.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0