Boksläpp--Mia--Sanningen om gömda


Mikael "Micke" Hjorsberg "Mia"s son

Nu har jag varit på boksläpp av "Mia--Sanningen om Gömda". I en och en halv timme sitter vi klistrade på våra stolar och lyssnar på Monica Antonsson, Marie och Levi (Levi har levt ihop med Mia under 3 år och har en son med henne) Osama och hans fru, hur de berättar om saker som berättas i Gömda som inte stämmer. Här berättas om utdrag ur domar om mordförsöket på Osama här berättas också om uttalande från olika myndigheter som dementerar att Osama skulle vara farlig för Mia.


En kvinna som jag tror heter Elisabeth som jobbade på pensionatet där Mia var gömd berättade om när hon närvarade vid en rättegång i vårdnadstvisten där det i Gömda beskrivs hur farlig situationen var och att  huset genomsöktes och att det var flera polisbilar och polismortorcyklar som eskorterade henne inte alls stämde. Det hela var helt ofarligt och lugnt och Osama satt där och gjorde inget annat än tittade en gång åt deras håll.


Efter ett tag kommer Mias son Micke in och sätter sig. Detta är jättejobbigt för honom eftersom det är om hans mamma det handlar om. Han berättar för oss hur jobbigt det varit, hur ledsen han varit. Han fick inte träffa sin mamma från det hon flydde till 2003 då han åkte till USA för att träffa henne och sina syskon. Han har under alla år sen flykten bara träffat sin mamma 25-30 gånger. Eftersom Jag känner Micke väl så vet jag också hur jobbigt han haft det och det han säger är sanning.


Han hoppas nu i och med att denna bok kommer att det ska vara slut med en massa spekulationer och att han, hans familj och även hans mormor och morfar får leva i lugn och ro.


Ni som läst Gömda måste bara läsa denna bok sedan får ni själva bilda er en uppfattning. 

Läs mer i Monica Antonssons blogg

Uppdatering den 16 dec:

Idag fick jag boken från förlaget så om ett par dagar när jag läst den så återkommer jag med ett inlägg.

Uppdatering den 18 dec:

Namninsamling: Vi kräver en öppen debatt om böckerna Gömda & Asyl av Liza Marklund och Mia Eriksson

http://www.namninsamling.se/index.php


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tyvärr kommer nog Mikael inte bli lämnad ifred. Jag hoppas dock att hans önskan kan respekteras i största möjliga mån! Spekulationerna är många och vilda och så länge varken Mia eller Liza försvarar sig eller förklarar sig kommer frågetecknen vara många.

Många stora varma kramar till Mikael!

2008-12-16 @ 09:33:03
Postat av: Tonårsmorsa

Jag har följt debatten länge på nätet nu. Mycket intressant. Jag är glad att kanske Mikael nu äntligen kan känna att han fått någon slags upprättelse, samtidigt som man måste förstå att han säkert också är dubbla...!



Jag har inte läst boken än, men jag har haft en känsla länge att Monika haft något av vikt att framföra! Sanningen är viktig och ibland inte så rolig! Bra inlägg!

2008-12-16 @ 10:14:51
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: Solan

Hela sanningen om det som skrivs i boken Gömda kommer vi aldrig få veta och det behöver vi inte heller men det är viktigt att de drabbade får säga sitt och sanningen om det som handlar om dem så de kan få viss upprättelse efter så många år.

2008-12-16 @ 23:23:58
URL: http://solans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0